Visa ett inlägg
Gammal 2007-10-23, 10:28   #37
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad

Citat:
ichigo skrev:
Ok, det kanske bara är jag som är ledsen över att handarbetstekniker glöms bort.
Men jag tror inte att det är skolan som ska ha huvudansvaret för att bevara dessa tekniker. Alla gillar inte slöjden i skolan, alla har inte förmågan att ta till sig ett intresse för alla tekniker just då. Jag tyckte ju själv illa om ämnet, och det skulle inte förvåna mig om mina dåvarande lärare skulle se det som lite mirakulöst att jag frivilligt och med hyfsade resultat hanterar både symaskin och stickor idag, att jag t.o.m. intresserar mig för broderi. När jag blev intresserad av textilt skapande var det mycket på grund av en av mitt umgänge, och det var också mitt intresse som fick mig att vilja lära mig hur man gör olika saker.

Jag tycker att det är viktigare att kunskapen bevaras på annat håll, så att den kan läras ut till människor när de själva upplever sig intresserade. Alla behöver inte kunna knyppla (min mamma, född 1953, pratar fortfarande om vilket slöseri det var att lära sig knyppla i skolan när hon skulle ha haft så mycket större nytta av att lära sig hantera en hammare på rätt sätt), men det betyder ju inte att kunskapen måste dö ut för det. Det räcker att det finns folk kvar som har kunskap och intresse, och som kan sprida båda två vidare till andra.

Dessutom är jag lite tveksam till nyttan med att lära ut olika tekniker i skolan i syfte att bevara dessa. Må vara att man fick lära sig både det ena och det andra i handarbetsväg i skolan, men hur mycket kommer man ihåg av det 15-20 år senare om man inte har fått med sig ett intresse för att bruka kunskaperna?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat