Måste också göra ett inlägg.
Visst kvaliten på skolslöjden varierar säkert väldigt mycket på de olika skolorna (har jobbat på 3 olika + praktik på ytterligare några).
Jag tycker också att det är bra om föräldrar och andra vuxna läser läroplanen så att de vet vad det är barnen ska lära sig i de olika ämnena som finns i skolan. Jag gick själv i skolan under 80-talet och varken slöjden eller skolan i övrigt är som då.
Att eleverna som någon beskriver här kommer hem med typ 5 kuddar, är ju något underligt med tanke på att kuddstopp är ett "dyrt" material i slöjden och med tanke på att elevanslaget (pengarna man får att köpa material för) har legat på 40-50 kr/elev på de skolorna jag jobbat på. Och att sy ihop kudden med maskinsöm är också sånt som jag inte kan tänka mig att läraren sa eller visade att de skulle göra.
Det som kan vara svårt i slöjden i dag är att eleverna är så otåligt allt ska bli klart i dag och sen hur det blir spelar inte så stor roll - motivationen att göra arbetet så att man blir stolt över det är inte lika självklar som det har varit.
Sen så är ju en bidragande orsak faktiskt de allt större grupperna som många skolor brottas med.
Man kan också fundera hur många lärare som är utbildade slöjdlärare.
Men till sist så vill jag bara säga att de allra flesta elever ycker att dagens skolslöjd är väldigt bra.
|