Citat:
Vidar skrev:
Lärarförbundet tar ut en avgift på 12,50 för att få tillgång till deras artikel...
|
Jag tror att avgiften är om man vill beställa foldern i tryckt format. Det går utmärkt att klicka på PDF-länken och läsa PDFen utan att betala ett öre.
Foldern var riktigt bra tycker jag och ger en bra bild av hur slöjden är tänkt att fungera numera.
När det gäller skolslöjden så har jag väldigt varierande upplevelser. På låg- och mellanstadiet (sena 80-talet) hade vi en mycket konstig lärare som inte direkt inspirerade. Jag fick t ex inte hålla virknålen på mitt sätt. Varje gång hon såg att jag höll "fel" så repade hon upp det jag gjort och sa åt mig att göra om det på "rätt" sätt. Gissa om jag avskydde att virka efter det?! Det är först nu i vuxen ålder som jag provat igen. Och jag håller fortfarande på mitt sätt. Hon var väldigt dålig på att hantera att jag redan kunde en massa (sticka, väva, virka på mitt sätt osv) och envisades med att jag skulle göra samma saker som de andra fast jag redan kunde. Men jag fick faktiskt lära mig att knyppla efter att ha tjatat lite.
På högstadiet (början på 90-talet) hade jag en jättebra lärare som lät oss jobba mer fritt. Hon jobbade mer som foldern beskriver. Även om det fanns vissa obligatoriska moment så fick vi nyttja teknikerna mer fritt. "Under den här terminen ska ni göra något med lappteknik". Det blev kuddar, barnfiltar, börser, nescesärer, grytlappar, allt möjligt...
Fast i träslöjd var det tvärtom. En superbra lärare på låg-mellanstadiet men en riktig sur och tråkig (och väääldigt snål) "gubbe" på högstadiet.
/Ilsefin