Visa ett inlägg
Gammal 2007-10-19, 23:44   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Lagom är bäst tycker jag. Inte så slappt som i dagens skolor där eleverna inte lär sig någonting alls, och bara kör saker o ting i symaskinen lite slarvigt.

Men inte heller militäriskt pedant alla göra samma sak som förr i tiden.

Jag tycker om att handarbeta. I högstadiet (tidig 90-tal) gick jag på en skola, men läraren uppskattade elever som broderade "perfekt", sydde babykläder mer än elever som ville designa o sy egna kläder och kretioner, så jag fick inte så hög betyg.. När alla skulle sy de obligatoriska påsarna, så sydde alla fort en påse, men jag krånglade till det med att sy i lappteknik i flera olika färger, och broderade fint... Så jag hade finast påse, så det så. Men nej, inte bra betyg där.

I mellanstadiet (inte samma skola som ovan) sydde vi samma saker i början, men jag led inte, jag tyckte det var roligt ändå. Sydde på papper, sydde påsar, sydde säck och dokumentsamlare. Det kreativa låg i att man fick välja färg och broderingsmotiv själv. Därmed fick man lära sig brodera. Sedan när det var dags för stickning och virkning så fick vi välja vad vi skulle göra, bara vi skulle sticka, och virka. Det tycker jag är lagom avvägt. Alltså att alla barn ska prova på stickning, men låt dem välja vad de ska sticka. osv. Ja, det var under 80-talet. Även om det var mer "ordnat" än under högstadiet, så kändes det mer kreativt.

Ja, mina erfarenheter från dagens skolor är från att jag gjorde lite praktikant på en grundskola, och jag befann mig mycket i slöjden. Uselt, säger jag bara. Känns också att kvalitét på arbeten är milsvid från förr i tiden... Nu känns det som barn bara leker, utan riktig vägledning och helt utan grundkunskaper... Bara leka och prova på.
Stickning, virkning, vävning, knyppling, ja de verktygen ligger och samlar damm. Barn broderar bara genom förstygn.....
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat