Vliesofix är bara till för tillfällig monterin, fållfix har mycket starkare klister. Men båda kräver tyger som tål att strykas på.
Fray-check fins i vår sybehörsaffär här i karmlshamn i alla fall och jag har sett det i hobbyaffärer ibland. Så det handlar nog medst om att hitta "sina" ställen.
Jag brukar sicksacka barbiekläder om jag syr i vävt tyg. Men med väldigt liten sicksack och väldigt noga. Jag tycker inte att det blir klumpigt.
Däremot måste jag göra det på min gamla maskin (Husqvarna 6570) för min nya husqvarna är på tok för klumpig för att sicksacka små saker. Den vill ha stora släta ytor. (Helst utan andra sömmar än den den håller på med... men den syr bra på provlappar...)
Fålla gör jag ibland med 2mm fållvikare. Men oftast så använder jag textillim (inte latexbaserat, bara) direkt på den sicksackade kanten som jag sen viker upp ett par mm mot avigan. När limmet torkat helt syr jag en smal stickning med små stygn någon mm från kanten för att riktigt fixera det.
Jag brukar alltid sy barbiekläder så att dom skulle tåla att leka med och tvättas- ifall ett barn får tag på dom. Samma sak när jag gör prydnadsdockor och kläder till dom, tål dom att lekas med så lever dom längre.
|