Fray check är inte vanligt alls i sverige.. Det är en vätska som man sprutar på klippkanter på tyg för att hindra det från att fransa upp sig. Någon sorts snabbtorkande lim som är följsamt och oftast inte märks. Som sagt, ganska svår att få tag på i Sverige. En vän till mig i USA skickar flaskor till mig ibland.
Fållfix däremot finns i många butiker.. Är precis samma sak som det som man kan köpa på metervara, Vliesofix är ett märke. Ser ut som vlieselin men är egentligen tunn "bakpapper" med limskikt på, man stryker det på tyg, drar loss papperet, sätter på en annan tyg, och stryker, och vips, så sitter tygbitarna fast! Fållfix är samma sak, men "färdigklippta" i remsor. Då stryker man fast remsan på sömsmån, sen drar loss papperet, och sen viker upp fållen och stryker fast, och så har man fin fåll utan sömmar.
För docksömnad brukar jag dock klippa ner fållfixen till 5 mm bredd.
Ibland är de dumma och papperet har redan lossnat, ingen fara, släng papperet och spara det sladdriga limskiktet. Man kan använda det ändå, bara att peta in det sladdriga mellan tyglagren och stryk ihop.