jag tror inte att man kan ta patent på ett plagg/mönster om det inte är något väldigt nytt och speciellt med FUNKTIONEN. Dvs t.ex. boobs amningströjor: men det hindrar ju inte andra att göra egna amningströjor med en annan lösning, och ta patent på sina lösningar.
Men som sagt, detta med mönster, och vem de tillhör, är en djungel...
De basmönster du använder vid mönsterkonstruktion är ju anpassade efter de storlekssystem vi använder, sedan gör du dem olika med de förändringar du själv gör. Då måste du ju kunna sälja det plagget. Men likväl som du gör ändringen så kan ju någon annan göra det, och sälja, utan att du själv kan klaga.
Jag tror, och har hört, att det måste vara ngt unikt med just ditt mönster dvs en långärmad t-shirt tröja är det inget unikt med. Och i
och med att det verkar räcka med att du ändrar lite i ett basmönster så tror jag också att det inte är så många som processar om äganderätten till mönster om det inte är helt uppenbart att någon stulit...för hur ska de bevisa att någon ritat av , och inte bara inspirerats?
Mycket kan nog sägas. Vi skulle behöva att någon som verkligen kan sånt här skulle kunna svara...
|