Det viktigaste är att ha kläder som passar dig. Det gäller alla, oavsett kropp.

Så om du har välsydda kläder som passar dig perfekt och inte sitter som korvskinn (eller simmar som i tält) så kvittar vikten.
Själv gjorde jag mina egna mönster utifrån Mönster&konstruktioner damkläder-boken som jag modifierat starkt. Visserligen kräver det mycket vana (boken är lite speciell att förstå) många test (mönsterbitarna från boken är inte perfekt om man säger det så) och ett hum om hur lolitaklänning är uppbyggd.
Då jag gjorde mönstret så har lolita biblarna bara kommit upp till bok 4 eller så, så i en av dem, 3 eller var det 2 så fanns det en bild på klänningsmönster som man får uppförstora. Jag baserade mönsterbitarna på den bilden så jag fick "rätt" ärm-mönster t.ex. Puffärm för lolita är totalt olik från de fula 80-talspuffärmar man ser i mönster&konstruktionersboken, t.ex. att lolita-puffärmen lägger man inte till mycket på ovankanten, samt fördelar vidden mer nertill än upptill.
Tja blev lite långt här, pratar lite..
Men ja, kanske enklare är att köpa någon mönsterbok med mönster på kläder.. Om du tycker om det du ser i boken så är det bara att tuta o köra. Jo det är på japanska, men man kan ju fråga lite här och klura ut tillsammans. Brukar vara i stl SS-LL (motsv XS-XL) men XL är säkert "vår" M, men det behöver ju inte hindra dig, det går ju förstora mönster genom att klippa rakt genom mönstret, dra isär bitarna. Det finns säkert många ställen online där man kan läsa om hur man förstorar mönster.