Vad gäller lapptäckstyger köper jag nästan alltid online. Har alltid blivit besviken när jag går och kikar hos svenska butiker - med undantag för Panduro. Stilerna jag tycker om finns helt enkelt inte här. Panduro har lite aning dock.
Jag är normalt för att stödja småbutiker, men när det är så häftiga skillnader så ser jag ingen vits med det speciellt inte om tygerna är tråkiga.
Jag tycker om retrotyger.. 30-tal, 50-tal, 60-tal, 70-tal. Jag använder tygerna för att sy dockkläder eftersom motivet är i lagom skala för dockor.

Men jag är sugen på att sy 30-tals retrolapptäcke i glada men välmatchade färger.
Ja, om man bara behöver betala 30-60 kr för tyg online så köper man förstås hellre det än 150-200 i butik. Till och med när jag åkt på tull, så är det mycket billigare. Då kan man snacka om skillnad!
Och ja precis som ni säger det är skillnad på butik och butik..... Renodlade lapptäcksbutiker har tendens att åka upp i pris rejält. Men man kan hitta lapptäckstyger i andra butiker för lägre pris. Till och med panduro håller aningen lägre priser än renodlade lapptäcksbutiker och Panduro har "märkestyger".
Det där med "tråkiga tyger", min teori är helt enkelt att butikerna har t.ex. öppnat för 10 år sedan eller så, och köpt på sig lager tyg, och nu försöker sälja på dem och uppdaterar inte riktigt sig, så därför hänger de inte precis med i vad som är nytt. I USA är det populärt med 30-tals retro, men här finns det knappt något alls. Och då är det ändå inte alltför extrema tyger....