Jennifer S: Ber om ursäkt för min svamlighet, ser att jag skrivit "stickar" på ett ställe.
Jag misstänker att ni har rätt vad gäller att jag har ökat för lite, tror att det var ett fel som jag gjorde på de två första varven innan jag hade fått öga för hur man skiljer de redan virkade maskorna från varandra. (Jag kommer ihåg att när jag lärde mig sticka fick jag höra att det är lättare med ljusa garner - antar att det gäller lika mycket för virkning, men nu tycker jag ju inte om ljusa färger...)
Jag har alltså en beskrivning som fungerar mer bild- än textmässigt, genom ett diagram som visar hur man ska virka de olika varven. Det som gör att det ändå inte ger en rättvis bild av hur sjalen kommer att se ut beror på att diagrammet visar endast 11 varv, eftersom många varv ska virkas på samma sätt som de föregående. Det här framgår av den medföljande texten, men det hjälper ju inte om man vill ha en överblick över vilken form sjalen ska ta.
Tack för era svar! Jag tror att jag gör ytterligare en omstart - trots allt kan det ju bara bli bättre eftersom jag hela tiden lär mig mera.