Visa ett inlägg
Gammal 2007-09-27, 12:02   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Det är inte bara stålen som gör jobbet i en vanlig korsett, utan minst lika mycket tyget och snittet.
Om du gör en "riktig" korsett och sätter i plastband så får du något som fungerar som en korsett... ett tag. Förmodligen tillräckligt för att fungera vid något enstaka festtillfälle.
Om du syr ett tunnt lakansvävsliv så spelar det ingen roll om du sätter i plast eller stålskenor, för tyger kommer inte orka hålla det det ska.
Plasskenor behöver MER stöd från tyget och varandra för att fungera än vad stålskenor gör, men samtidigt belastar dom tyget mindre.

Hade jag vart som du hade jag köpt bomullscanvas och sytt ett stadigt liv i två lager. Sen hade jag satt lite kraftigare plastskenor rättså tätt emellan lagren. Då får du ett plagg som håller ett litet tag i alla fall och som kanske till och med kan ge dig lite stöd för bysten och en aning inhållen midja, förutsatt att det sitter som det ska.
Det fins oftast små plastpluppar att sätta på ändarna av plastskenorna, men om du köper stadiga plastfjädrar och inte rigilene eller något sånt så behövs det normalt inte. Du bara rondar av hörnorna lite med en vanlig sax eller med en fil.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat