Hmmm....
Man kanske kan tänka tillbaka lite och se det som så att teknologin går framåt o vi med den.Förr i tiden skrev du dina brev för hand - numera skriver du dem som mail och skickar via datorn,,(som inte fanns förr). Du syr dina kläder med hjälp av en symaskin - inte för hand. Tack och lov för att teknologin finns! Jag tror ju inte att det är ngn som vill gå till en butik o köpa kläder som är helt handsydda och betala timpenning o sådant för att köpa dem då blir ju oootroligt dyrt.
Broderi symaskinen ser jag nästan som ett "handikapp hjälpmedel". Det bästa som hänt mig sedan overlocken kom.
Förr broderade stickade o virkade o ja även sydde jag en del saker för hand. Det går inte längre p.g.a. vissa problem med händer o fingrar. Även pga min syn. På det avstånd jag håller ett handarbete får jag ett dubbelseende (dessvärre ej justerbart med glasögon eller linser) och du kan ju tänka dig hur det skulle vara att försöka pilla med yttepyttesmå saker då.Med datorns hjälp kan jag se o fixa mkt. Men då det gäller broderi så är det här med broderimaskin ett otroligt hjälpmedel till att kunna fixa lite roligare saker. Det är dessutom ganska fascinerande. Tänk vad teknologin gått framåt! Du kan sitta o se hur det liksom bara växer fram framför dina ögon. Förresten hantverk? Ja men visst är det fortfarande mkt pill för hand, även om maskinen gör själva broderiet. Trådar skall klippas o mkt annat. Qviltade saker räknas ju som hantverk även om du har maskin som gör det, så därför anser jag nog att även maskinbroderi är hantverk.
Vi lever i en värld full av teknologi - även inom hantverkssidan.Bara att acceptera o respektera.