Nu har jag testat med standardpressarfoten i metall (tycka inte om!) men det blev ingen större skillnad.
Satte in trikånålen. Visserligen hra jag bara 80 och 90 av sådana, och jag tog med 80. Usch, maskinen arbetade så hårt då, kapow kapow kapow kändes det. Ibland fastnade det. Tyget hotade ofta med att dras ner/upp.
Då känns det smidigare med vanlig 70-75 nål.. Visserligen har jag hittills inte fått hoppstygn, men det känns inte bra. Kanske man ska åka och köpa smalare trikånål och testa. Tråkigt bara att det är så dyrt med nålar i sverige. Men testa måste man ju, sen kan man smälla av en beställning på ebay som vanligt. Har ett stort gäng av 75-nålar hemma.
Bibbi:
Jag syr inte till barn. Mina kläder är till för samlare. Blythe-dockor samlardockor med pris därefter, så det är nog ingen risk att kläderna köps för barn.
Jag syr för det mesta smal sicksack när jag syr strumpor eftersom de töjs mer när man tar på/av dem. Men tröjor kör jag rakt eftersom det blir finare utseende utanpå.
Pressarfottrycket vill jag gärna minska, men nej det går inte på denna här maskinen. Men jag tror nästan det blir större problem med löst då eftersom tyget hotar att hoppa upp och ner när man syr.

Men jag skulle gärna vilja kunna lossa på det ibland för andra saker! (funderade någon gång på att öppna skiten och leta efter justeringsskruv

)
Bredare sömsmån skulle definitvt funka att testa på sid/ärmsömmar etc. Men det går tyvärr inte när jag syr stickningar 1 mm från kanten.

Och där hoppas det över stygn ibland.
Jag håller alltid i tråden när jag börjar sy, oavsett tyg. Tycker att det blir finare början då. Men här hjälper det tyvärr inte SÅ mycket. Här äts tyget upp resolut med fel nål.... Med tunnare nål går det lite bättre, men som sagt, hoppstygn. Och hoppstygnen händer lite här och var, inte i början.
Hmmmmmmmmmmmmm.
ska nog också ta o se om jag har någon extremt fin nål.. 60... eller så!

Tror inte det.
Nu när jag tänker efter så hade jag också problem med mycket tättslagen bomullstyg (vanlig, men jättefint vävt) jag köpt en gång. Inte hoppstygn, men arbetar mycket tugnt, och ibland hotas det ätas upp. Och det var också för längesedan då maskinen fungerar helt bra annars. hmmmm. Får leta upp bit av det o se hur den reagerar nu!