Nope. Jag sydde i något fint tyg (duchesse kanske) med liv och lång kjol, samt gosskrage. Det var mitt första klädprojekt på ganska länge (hade mest sytt inredningsgrejer ett tag) och det gick jättebra.
Jag hittade ett Burdamönster som var väldigt enkelt, men det går nog bra att använda vilken klänning med liv som helst och så förlänga den.
Några tips:
1. Se till att den är tillräckligt bred, om den ska ärvas så kommer barnen att vara av olika storlek, vilket man får ta höjd för.
2. Enkel modell är lättast, och snyggast tycker jag. Vi har bytt ut rosetterna på klänningen bara. Fyra barn har döpts och haft blågrå, grön, gul och vinröd rosett. Den gula hade dessutom små tygrosor fastsatta i livkanten.
3. Satsa på materialet. Jag letade länge innan jag hittade ett tyg som jag ville ha. Jag ville ha ett tyg som skimrade, men som inte var högblankt. Det var inte helt lätt. Många syr i linne och det är också snyggt.
Slutligen. Vi har broderat namn och dopdatum längst ner på kjolen. En bekant med brodersymaskin hjälpte oss att brodera vitt i vitt. Nu ska den förvaras luft-tätt i väntan på nästa generation...
//Kaja
|