Visa ett inlägg
Gammal 2007-09-04, 08:55   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Hej Lisa

Jag skall försöka räta ut några av dina frågetecken.

Att rita på fri hand är alltid lite en utmaning men om du tar till ordentliga sömsmåner och tråcklar i hop styckena innan du syr i hop på riktigt så kan du prova och justera storleken.

Jag tycker att du skall ha det dubbelt på oken om det är ett tunnt fleeccetyg. Om du skall sy i knappar, hyskor eller knapphål så lägg i en förstärkning av antingen flieseline eller ett bommullsband (tygbit). Om din tröja skall hålla formen och inte töja ut sig i axelsömmar och ärmhål så tycker jag att du skall ha med ett bomullsband även där. (finns inget värre än kläder som töjer ut sig till oigenkännlighet)

Hyskor kan nog kännas klumpigt men jag vet inte hur de ser ut så du får känna av själv. Själv skulle jag inte ha någon öppning fram (om jag inte har blixtlås) utan göra den som en tröja med ett ok som går lite omlott upptill.

Skall du ha den under en jacka eller kappa som inte är ihopsnörd nertill så föreslår jag att du gör en kanal nertill med ett snöre eller resår. Det drar in kallt annars. ( jag vet har gjort det misstaget själv )

Lycka till fråga gärna mer! Alla har vi varit nybörjare någon gång. Kram
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat