Nu har jag bara det gamla Vip Digitizing så det kanske inte fungerar på samma sätt men ändå:
När bilden är skannad eller på annat sätt hämtad in i programmet så är du troligen i ett fönster för bildhantering, (Picture). Finns det verktyg som penna, suddegummi, pimpett, mm? I så fall har du säkert också en som heter Box select, streckad rektangulär box. Välj den och drag en ram runt bilden. För att ändra storlek så drar du nu i ett av hörnen. Håll nere Ctrl-tangenten samtidigt så behåller du proportionerna.
Jag famlar lite i blindo här eftersom jag inte alls sett hur 4D ser ut, ännu mindre fungerar.
Jag ser att det är just detta du har gjort. Din hejare till kompis borde ju kunna komma och hjälpa dig! Att förstå sig på bilder är inte det lättaste. Du måste kunna markera enbart det du vill skanna och om det behövs bestämma dpi. Om du av någon orsak inte kan markera då du skannar från 4D kan du testa att öppna skannern själv och spara bilden i datorn och sedan öppna bilden i 4D. Datorer har egna ideer ibland på hur saker och ting skall vara så man måste testa olika sätt.
Monica
|