Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-10, 21:10   #2
lumi lumi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 48
Overlock-maskiner används mycket riktigt (främst) för att sy snygga och hållbara sömmar på kläder. Om du vänder en trikåtröja avig och tittar på sömmarna ser du att det ser ut som att de är ihopsydda med en kedja av trådar - DET är ett exempel på overlock-söm. Man kan även sy dekorativa sömmar och så kallade rullfållar som utsmyckning på kläder, dukar, m.m.

Vanligtvis finns det även "hushålls-overlock"-sömmar på "vanliga" symaskiner också ... och de räcker visserligen långt, men syr man mycket så kan det ändå vara kul att ha en riktig overlock-maskin.

Jag har nyss blivit ägare till en sådan och inte riktigt hunnit lära mig att använda den ännu ... men jag tror att jag kommer att få användning av den en hel del framöver ...

OM du är nyfiken tycker jag att du ska besöka en symaskinsaffär och be att de demonstrerar overlock-maskiner för dig. Så gjorde jag, för även om man inte ska köpa en maskin just då, så är det ju bra att börja bilda sig en uppfattning om olika märken och modeller inför ett eventuellt köp längre fram.
lumi är inte uppkopplad   Svara med citat