Visa ett inlägg
Gammal 2005-02-27, 17:55   #4
monikakristina monikakristina är inte uppkopplad

Hej igen,
såghär har jag gjort: först en sloper som sitter något sånär bra på de viktigaste ställena - denna sloper sparas i maskinen och när man sedan konstruerar andra plagg så trycker man "show sloper" och då syns sloperns konturer på skärmen med, i röda konturer. Då ser man tydligt vad som är för smått och för stort, och kan göra ändringar enligt det. Gjorde utan sloper en "boot cut" pant och de blev oxkså hopplöst för små vid låren.
Men viktigt!! Kom ihåg "ease" - slopern är konstruerad utan ease... Fyll i själv för de plagg du ritar - det finns också, uppe till vänster en "ease chart" med rekommenderade siffror enligt hur tight man vill ha - från tättsittande till "very loose" - har använt den flitigt, min egen favorit är loose.
Users guide läses med hjälp av programmet "Acrobat reader" ett gratisprogram som kan laddas ner om du inte har det - fungerar det ändå inte, kontakta supporten, du får svar Pronto.
Och minns, man kan fråga vad som helst. Jag började som total novis och nu använder jag det här programmet så gott som dagligen och är verkligen nöjd.
(om man är lat med att sy en sloper - vilket jag varit för somliga plagg - så konstruerar programmet en automatiskt, som alltså visas i rött - det har jag klarat mig med långt, långt...)
Lycka till, varm hälsning,
monika
monikakristina är inte uppkopplad   Svara med citat