Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-06, 00:38   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

ATt skilja på pengar.

Personligen så skulle jag registrera det som en hobbyfirma till att börja med.

Du är småbarnsmor och du känner kanske efter ett tag att du hellre vill prioritera det och då är det nog lättare att avveckla den.

Att driva företag är ett sätt att leva. Du är aldrig ledig. Så det är mycket viktigt att ha en familj som är införstådda och beredd på detta samt ställer upp.

Var noga när du räknar ut din debitering. Det bästa är om du har någon som kan göra en tidsstudie på själva jobbet. Sedan får du inte glömma att ta betalt för inköp, bokförings och faktureringstid, rengöring av maskiner, löpande service, underhåll, lokal, el, försäkring m m. Det är svårt att få ut full ersättning för allt men kom ihåg att även dessa saker kostar.

Se upp med avtalen. Vad händer vid en leveransförsening???

Vad som är viktigt det är att hålla reda på bokföringen, faktureringen och alla kvitton.

Alla moms- och skattepengar som du skall betala in skulle jag presonligen fortlöpande sätta in på ett eget konto som absolut inte får röras till något annat. Då vet du att du alltid har pengar till det. Det är dyrt att missa inbetalningarna och du är inte roligt att få dem som en livstidsavbetalning.Det är enklare så tills du fått mer rutin.

Den absolut bästa formen på sikt är att bedriva rörelsen i aktiebolag. Det kan du göra när du känner hur du vill satsa. Har du tillräckligt kundunderlag i firman och vill satsa fullt ut så är det den bästa formen. Det är tryggast. Låt dig inte skrämmas av aktiekapitalet. De pengarna kan du använda till att t ex köpa inventarier för.

Men visst, skall du prova flyga om du har möjlighet. Personligen har jag bara ångrat det jag inte har gjort.

Det finns långt många fler saker som jag tänker på men har inte tid just nu att skriva ner.
Om du är intresserad så hör av dig.

Senast redigerad av Gumpan den 2007-07-06 klockan 00:45.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat