Jag tror inte att Artisan säljs i Sverige. Det lär för övrigt vara en mycket tung maskin så det blir nog inte så billigt att frakta den hit från något annat land.
När det gäller maskin för nybörjare finns det mycket riktigt en hel del att välja på på tex. Blocket. Det är bra att kunna lite om stickmaskiner. Bland annat så ska man veta att det inte är helt lätt att få tag på garn till standardmaskinerna. Där blir det till att beställa på internet eller utrikes.
Brothers maskiner tillverkas inte längre. Det gör att det kan vara svårt att få tag på reservdelar. Samma gäller Knitax. Silver Reed är de enda som tillverkas idag. De dyker upp med äldre namn som Empisal, Consul, Knitmaster också.
Den bästa maskinen för en nybörjare jag kan tänka mig är LK-150 av Silver Reed.Jag har aldrig sett den begagnad så jag antar att de som köper använder den. Titta på
www.olax.com och välj stickmaskiner. Den är överkomlig i pris till och med som ny. Det är en mellanstickare och man stickar alla vanliga handstickningsgarner utom de riktigt tjocka. Den är enkel att använda och stickar mycket bra. Jag älskar min!
Det bästa om man skall köpa begagnat och inte kan så mycket själv är att köpa av någon man känner eller helst av någon i närheten så att man kan se vad maskinen är i för skick. Det är viktigt att instruktionsböcker finns med. Annars är man rätt stäld. Det finns inte mycket annars om maskinstickning på svenska.
Tja, detta var lite tankar bara. Det är kul med maskinstickning så det är väl värt att prova.
Lycka till!
Nima