Ska försöka ge mig på en förklaring i alla fall:
1. Passpoalremsorna sys fast med två parallella sömmar (fäst noga i ändarna) enligt markering/mått, en söm på varje passpoalremsa. Klipp upp emellan och som ett "Y" i varje ände, så att det blir en flik att vika in. Klipp INTE i själva passpoalerna!
2. Vänd passpoalerna till baksidan, vik så att de fyller ut öppningen (sömsmånen ska INTE vara med i utfyllningen utan pressas åt andra hållet!). Pressa.
3. Sy fast den undre fickdelen (fodertyg) kant i kant med den undre passpoalkanten (sy i "diket" från rätsidan). Foderbiten ska vara vänd upp och ner... Vik ner och pressa isär.
4. Sy ficklocket (nu eller först) och för in det i passpoalöppningen så att det sitter som det ska. Sätt den övre fickfoderdelen på baksidan, ungefär kant i kant med ficklocket. Sy återigen i diket, fast nu på den övre passpoalen, från rätsidan. Det går om man först nålar medan man monterar på baksidan, och sedan nålar man på framsidan och tar bort nålarna som sitter på baksidan, man kan lämna en nål i ytterkanterna där man ändå inte ska sy.
5. Sy ihop fickfoderdelarna till en ficka, och se till att få med fliken från "Y"-klippet så tätt som möjligt intill kanten.
Hoppas jag fått med alla moment... och i rätt ordning

Får försöka ta lite bilder nästa gång det är dags att sy en kavaj.
Jag tycker faktiskt att det är lättare att göra så här med passpoaler + lock än utan passpoaler, för då måste man sy fast både ficklocket OCH foderdelarna direkt på framstycket och klippa upp och vika in... vilket är lite vanskligt.
/Gunilla