För att det itne ska levereras med posten kan man välja FedEx. DHL och Schenker också kanske, men jag tror de levereras till samma utlämningsställe som Posten så om det är just det stället som krånglar så kvittar det om det är posten eller schenker! Jag har dock frågat runt om hanteringen av avi och sånt, tydligen är det brevbäraren som har ansvaret på att dela ut avi (för "för stor brev"). Jag fick veta det när jag gnällde hos OKQ8 (vår utlämningsställe) över att man inte skriver avsändarens namn i avsändarrutan, så man inte vet vad man väntar för paket, ibland har man ju flera paket på gång och man vill ju veta om det bara är en liten aning för stor jiffykuvert eller en bamsing till låda...
Men tyvärr så är det jättedyrt med FedEx. Men om man verkligen vill slippa posten så.
Ja, jag har mycket erfarenhet av sölande på Postens /Sveriges sida. Ibland när jag köper saker online så skickas det med EMS (express mail) som sägs komma fram efter 3-5 dagar. Men ofta blir det dubbelt upp tiden, ibland rentav långsammare än normala air mail! Jag förstår inte mig på Posten alls! Så nu när jag kan välja så väljer jag billigare air mail över EMS! Jag blev väldigt rasande en gång när jag skulle ha hem en docka per EMS eftersom vi trodde det skulle vara säkert och snabbare än vanliga Air mail, men nej! Jag fick vänta i mer än 2 veckor! Slöseri med portopengar. (air mail tar 1 vecka)
Men ibland när det fastnar när det är från utlandet, så är det hos tullen. Även om det finns tull-lapp på paket och allt. Jag har fått en känsla att det går mycket långsammare med tullen nu för tiden jämfört med för ca 5 år sedan. Kanske folk köper mer från utlandet nu. Jag tycker att Posten och Tullen borde hänga med i svängen och förstår att folk vill köpa online och från utlandet nu och borde erbjuda bättre service.
Synd att det är sån monopol på dem bara... usch för monopol och statliga verk!
Senast redigerad av ichigo den 2007-06-20 klockan 22:11.
|