Visa ett inlägg
Gammal 2007-06-20, 20:04   #6
LinusA LinusA är inte uppkopplad

Tack så mycket för de snabba svaren!
Tipsen om att skrynkla tyget, samt att bränna en liten del verkar vara de som är lättast för mig att ta till mig.

Det är dock lite svårt att fråga vilka material som ingår, då de asiatiska försäljarna inte alltid är att lita på..Jag vill dock inte ha ett för tjockt tyg, det ska vara relativt luftigt så att det inte blir för varmt under middag och dans. Avvägningen mellan luftighet och kvalitetskänsla blir dock svår. Jag får helt enkelt gå lite på känsla till en början, och prata med så många skräddare som möjligt.

Jag har faktiskt en hel del ytterligare frågor, den första gäller materialet i en frackväst och stärkningen på frackskjortan. Detta kallas piké, och jag undrar hur vanligt det förekommer..jag har varit lite nervös för i hur stor grad de vietnamesiska skräddarna tillhandahåller denna typ av tyg, men är det vanligt här så har dom det alldeles säkert där.

Vad gäller sömnads och tillverkningskvalitet känns det lite lättare för mig att jämföra olika utföranden, men vad är bäst att titta på här? finns det några standardtrix för att se om kostymen är välsydd? några speciella sömmar som man ska granska extra noga?

Återigen tack för hjälpen, alla idéer och tips ger mig något gott!

Linus
LinusA är inte uppkopplad   Svara med citat