Hehe. Nej jag vet hur det är.
Fast det där med "historiskt korekt" det är en dröm som man aldrig kommer att nå fram till ändå, tyvärr.
Även om vi hittar ett tyg vävt på rätt sätt så är det färgat med moderna tygfärger och även om det skunne vara växtfärgat efter konstens alla regler så kan man ge sig på att växterna har förändrats en del sedan den period man vill återskapa och även om dom inte har det så kommer ullen i tyget säkerligen från fel fårras etc.
Det man får göra är att sätta upp lite riktlinjet för sig själv, lite egna regler för vad som ä ok eller ej.
Plaggen snitt är nästan det enklaste i många fall, eftersom det syns både på fynd och i visa fall på bilder från rätt period. Hittar man inte det man behöver kan man snagla lite på närliggande perioder och platser för ledtrådar. SÅ där behöver man oftast inte kompromissa så där jättemycket om man inte vill-
Tygtyper, såsom vävsätt och material tycker jag är mycket svårare, fast det fins ju dom som har stenkoll på sånt med. Jag brukar till exempel acceptera en viss del polyester i yllet även om jag hellre har 100% ull. Och jag har flera särkar i halvlinne som dessutom är maskinsydda.
Samma sak med vilka färger man väljer. Vi vet att man
kunde färga en hel massa olika färger, men det är lite svårare att avgöra vad som var vanligt och vad som var modernt under vilken period.
Så precis allt hela tiden är tolkningar. Man kan naturligtvis välja att följa någon annans tolkningar i stället för att göra egna. Det kan spara rätt mycket tid och energi, speciellt i början och vara en fin källa till inspiration. Men man får itne glömma att det behöver inte bli "rätt" bara för att någon annan sa att det blir det om du gör så och så. Mönstren från Sophias atelje är ett strålande exempel på när en persons tolkningar och prioriteringar inte alls stämmer övernens med vad som är mer allmänt accepterat bland medeltidare. Men det är långt ifrån det ända exemplet, så var kritisk när du läser.
Historiska Världar har en dräktsida som är mycket bra ifall du behöver lite inspiration. Där visas hela dräkter och varje del av dräkten beskrivs. DOm bryr sig ochså om att tala om vad som är kompromisser och varför dom gjort dom kompromisser dom har, vilket är ett stort plus.
http://histvarld.historiska.se/histv.../draekter.html