Ämne: Vikt-igt
Visa ett inlägg
Gammal 2007-06-05, 11:32   #24
spotty spotty är inte uppkopplad

Stenålderskosten var inte mager. Det är en myt. Viltkött kanske är magrare än kött från tamdjur, men även vilda djur har fett på kroppen och en fettreserv i benmärgen.

Hjärnan behöver socker / kolhydrater för att fungera, men kroppen kan själv tillverka detta. Det är inte nödvändigt att äta kolhydrater för hjärnans skull.

Det är möjligt att Atkinsföretaget (grundaren är numera avliden) tjänar pengar på bokförsäljning och försäljning av produkter som ska ersätta kolhydrater, t ex muffins med lågt kolhydratinnehåll. Om man vill köpa dem är naturligtvis upp till var och en.

Personligen känner jag inte till någon som tjänar några stora pengar på LCHF. Det har givits ut ett par böcker på svenska, men om de gjort sina författare förmögna vet jag inte. Dr Annika Dahlqvist riskerar t ex att förlora sin läkarlegitimation eftersom hon förespråkar den här kosten.

Jag äter själv enligt LCHF, dr Dahlvist, Atkins, SSS eller vad man nu väljer att kalla det och mår utmärkt av det. I synnerhet sedan problemen i samband med kostomläggningen försvunnit.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat