Hej Pulvertrollet.
Jag gör alla mina stygnsättningar själv köper inga filer.
Jag gör allt manuellt: Jag bygger alltid upp bilden bakifrån gör varje färg färgfält eller stygnriktningsfält för sig. jag överlappar också alla fält en liten pyte aning så dom inte glipar .
Det enda jag broderar ovan på något annat är konturlinjer typ raksöm som i Digiteizer pro kallas Running stitch från 1ggr till 6 ggr pga hur stor kontrast jag vill ha.
Om jag vill ha skira motiv så väljer jag mjukare färgton och glesare stygn.
Jag gjorde en trollslända med genomskinliga vingar
genom att välja (gradient fill )där jag kan välja minimun och maximum space mellan stygnen jag kan på det sättet göra skira mönster eller skuggor som ökar gradvis.
Jag väljer också stygndensiteten olika till olika tyger.
Tunn lätt väv behöver mindre antal stygn för att inte dra ihop sig för mycket. men en kraftig linneväv kan ta emot kompaktare brodering.
även mellanlägget kan behövas olika ,en tunnväv kan behöva ett ordentligt mellanlägg för att kompensera, men ett kraftig tyg kan vara tillräkligt i sig själv.Man får pröva sig fram för att se vilket resultat du vill ha.
Jag gör alltid prover 1,2,3 så många som behövs till jag är nöjd.
Varje tyg kräver sin inställning.Jag skriver ut motiv och info som finns i programet på print och noterar all t annat som jag har gjort inställningar ,m-tråd ,inställningar på maskinen färgnr osv.osv.
Jag har digiteizer pro kanske det är annorlunda i programmet du har hoppas det har hjälp lite.
Ann-Christin.
|