Man behöver inte ha ett webhotell för att ha en hemsida.Det enda som verkligen behövs är en domän av något slag. Finns gratisdomäner men jag har valt att ha en .se-domän. Lättare att komma ihåg tycker jag. Själva hemsidan kan man ha på en egen server hemma i garederoben om man vill. Fast det har ju en del nackdelar. Tex. måste servern stå på jämt. Annars är sidan inte åtkomlig.Tro mig, min son hade sin hemsida på husets server ständigt igång i hans rum. Det kräver också en hel del kunskap om nätverk och säkerhet för att ett sådant system skall bli hyfsat säkert. Ett webhotell är trots allt praktiskt och One.com är billiga och bra. Jag har haft min hemsida där i flera år. Den har jag snickrat ihop själv med hjälp av programmet Dreamweaver. Det finns också verktyg på One.com för att skapa en egen sida, men hur det fungerar vet jag inte.One har också den fördelen att man kan ha obegränsat med mailadresser. Inga problem när man behöver byta bredbandsleverantör, man har kvar samma adress iallafall.
Jag säljer saker från min sida men har inte brytt mig om att sätta upp en webbutik. Man får beställa per mail och sedan betala antingen i förskott på plusgirot eller med postförskott. Jag har ingen jätteomsättning så det fungerar bra. Det kan väl vara ett bra sätt att börja på. Om du sedan får väldigt många olika varor eller så kan det ju bli dags att sätta upp en riktig webshop.
Det är kul att göra hemsidor. Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade min. En flytt har kommit emellan, men nu skall jag snart ge mig på den. Har fått lite nya ideer.