Ett tips är att kolla vilken färg du väljer. Det finns en täckande färg som funkar för färgade tyger och en som funkar för vita/väldigt ljusa tyger.
Jag har gjort egna schabloner, vilket är hyfsat pyssligt i synnerhet om man ska ha många färger. Jag har köpt schabloner, vilket är dundersmidigt.
Jag har testat att göra tryck med saker som finns hemma. Vinkorkar gav till exempel väldigt roliga prickar. Jag har även köpt skumgummistämplar (klichéer) och tryckt med det. Samt potatistryck.
Ett tips är att inte stryka på för mycket färg och att var väldigt sparsam med färg i dutten när man använder schabloner. Gå hellre på flera gånger. Jag tycker att det är ett kul sätt att förnya kläder på.
Flera ställen har även 3D-färg. Det blir som ett slags skum som gör att det hela blir lite upphöjt. Kul som detaljeffekter. Annars så kan man köpa tuschpennor att fylla i detaljerna med. Jag har testat att måla med tuschpennor på t-shirtar, men det drar sig för mycket för att det ska bli bra. Det flyter ut lite i kanterna också.
//Kaja
|