[QUOTE]
Lillith skrev:
Jag har även kikat lite på den här sidan, som för mina otränade ögon verkar ge ganska trevlig översikt, är den något att ha?
http://www.elizabethancostume.net/
Den sidan är toppen. Jag har använt mig mycket av den när jag började sy renäsansdräkter för sådär en 13 år sedan. Jag har för mig att jag hittade den sidan 1997, men mycket har kommit till sedan dess. Hon som har sidan är mycket kunnig och så vitt jag förstår kan man lita helt på det som står där. Det finns mycket mönster och principskisser som du bör ha stor nytta av.
Om man vill ha en bok kan jag rekomendera "Elizabethan Costuming for the years 1550-1580" av Janet Winter och Carolyn Savoy. Den innehåller massor med skisser och beskrivningar hur man göra allehanda plagg med hjälp av vanliga mönster. Jag sydde en hel mansdräkt med hjälp av den boken. Den är ju visserligen begränsad till just den engelska renäsansen, men den har ju mycket av det som vi vanligen uppfattar som typiskt för just renässans.
Vill man åt italiensk renässans finns mönster av ett företag som heter Period Patterns att köpa på olika internetbutiker.Dessa mönster kräver dock en hel del sömnadsvana men man får väldigt autentiska kläder.
När jag får lite energi ska jag försöka fotografera en del av mina renässansdräkter och göra ett album här så att ni kan få se. Jag meddelar när de finns till beskådande.
Hälsningar Nina