Ämne: Handsömnad
Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-22, 10:00   #11
Bangkok_Hilton Bangkok_Hilton är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 39
Viktorianskt...

Hej!
Tack Lillith, för ditt tips och ISBN-nummer. Ska leta efter den boken.

Jag är stamkund på Tradera och även på www.antikvariat.net men har inte hittat nåt ännu.

Ja Ida, historiska stygntyper är intressant, eftersom de sydda för hand då. Jag syr viktorianska kläder och accessoarer (hattar, solparasoller, solfjädrar mm) - allt viktorianskt. Men stygnen behöver inte vara historiska av den orsaken, utan att JAG helt enkelt inte fått lärt mig sy för hand. Vissa äldre människor kan ju sy nästan helt osynligt - för hand! Man vill ju dölja själva sömmen. Förr syntes ju nästan aldrig sömmarna.

Hattar går ju inte in i symaskinen (bara de yttre sömmarna i brätten etc). Att t.ex. fodra en hatt invändigt måste man göra för hand. Lim tror jag knappast att de använde på den tiden.

En del moderna hattmönster som ska föreställa 1900-tals hattar förespråkar både lim och limpistol (!!!), mån någon måtta får det vara på moderniseringen. Min mönster är mormorsmors och jag har inte hittat något nämnas om lim alls.

Vill liksom sy så mycket som möjligt och går det att handsy så får jag lära mig. Det gäller bara att hitta kunskapen och studievägledning till det för att kunna plugga in det.

Tack för all engagemang.
Nettan
Bangkok_Hilton är inte uppkopplad   Svara med citat