Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-20, 11:20   #11
Banshee Banshee är inte uppkopplad

Det finns gränser, alla kläder är inte av ondo på våra djur, och jag skiljer gärna på bruks-kläder och anti-bruks-kläder.
Det vill säga kläder som gör något bra och kläder som gör att en hund inte kan röra sig som den ska. Små tennisskor är väl ett utmärkt exempel på det senare, och ett täcke ett utmärkt exempel på det tidigare.

Oavsett vilken ras man har så har hunden fått integreras i människans liv, om man tycker det är fel, tja, det har inte i den här diskussionen att göra. Hundar har koppel, åker bil, sitter i bur, räcker vacker tass som tack för maten, lär sig rulla på kommando, hoppar över hinder, balanserar på plankor, spårar narkotika och skadade människor, mm.
Men i det stora hela har vi glada och trevliga djur, trots allt detta.

Hundar kan vara av nog så nordligt ursprung och fortfarande ha svårt med kylan, precis som de flesta hundar har svårt med värme i en del situationer. Människor är olika känsliga, oavsett ursprung, varför skulle hundar inte kunna ha samma individuella egenskaper?
Har man en hund som ligger stilla i bilen en sommardag ser man till att ha öppet, ställa bilen i skugga och få ordentlig luft-tillförsel, på samma sätt ser man till att hunden inte fryser illa under kalla vinterdagar genom att ge den tillräckligt skydd, i en del fall innefattar det ett täcke, och i en del fall räcker det med tak över huvudet och en filt att ligga på, det är olika hundar emellan.
Om man ändå ska prata om olika raser, så skulle jag vilja säga att det är bra mycket värre att ha en riktigt välpälsad hund, säg en husky, i södra sverige. Det är bra mycket lättare att värma en frusen hund än att kyla en varm.

Man kan tycka att kläder och annat kan kännas grymt att tvinga på en hund eftersom hunden inte själv kan bestämma, men det finns så mycket annat den inte kan bestämma ändå. Många hundägare som tar på sin hund kläder gör det av väl-vilja, för att det i det långa loppet verkar nödvändigt för att hunden ska ha en så bra tillvaro som möjligt.
Få hundar tycker om att ha kläder för första gången, precis som få hundar tycker om att ha halsband på sig innan de vant sig. Jag skulle anta att det fungerar som när en ung kvinna för första gången tar på sig en bh, jag tror inte det är många som tycker det är en trevlig upplevelse . Men i längden är det något som hjälper, och som det för många skulle vara jobbigare att leva utan.

Vi tar in hundarna i vår vardag, och vi har också ett ansvar för att ge dem ett bra liv.

Missförstå mig fel, jag tycker det är fel med hundar som utsätts för saker och ting som försämrar deras tillvaro så till den milda grad som väldigt opraktiska kläder och skor, eller en kuperad svans (vilket jag är tämligen säker att en hund har väldigt mycket mer ont av, eftersom man begränsar ett djurs kommunikationsmöjligheter), vilket som tur är inte utförs i sverige idag.
Jag tycker inte heller om image-kulturen som växte fram ett tag med små-hundar (för den saken betyder det inte att alla med småhund är dåliga hundägare, det är vissa individer, precis som allt annat i det här samhället), men image med hund finns i flera former, kamp-hund, små-hund etc.

Det är inte kläder på hundar som sig jag ser som det stora problemet idag, det är vriden avel inom utställningskretsar och hundägare som tar sig vatten över huvudet och inte ser till att få hjälp när de behöver den, samt hund-ägare som köper hund för att det är en hund, och inte för att det är en individ och kamrat väl värdig en stadig uppfostran och en hel massa kärlek.

Nu blev det här ett riktigt mastodont-inlägg, men hund är ett av mina hjärte-ämnen. Och även om jag inte har små-hund själv tyckerjag att det är ganska vanligt med fördomar och folk som drar alt för mycket över en kam.
Det är absolut inte meningen att hoppa på någon här, jag vill bara lägga fram en lite mer nyanserad bild än vad artikeln gör.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat