Tack för peppen alla! Nu har jag iallafall fått ett muntligt löfte om att få upphäva köpet.

(efter en del om och men... hade jag inte redan ägt en maskin så jag vet vad som inte bör hända så hade det nog varit ännu svårare.)
I samband med detta har vi fått reda på en ganska intressant liten historia.
Min man startade ett eget bolag i mars. Han jobbar med lite speciella it-lösningar för större bolag. Nåväl - när han talade med skatteverket här i Göteborg så fick han en personlig kontakt. Eftersom jag fotograferar brudpar och bröllop ibland så ville vi även få med det i beskrivningen samt om jag skulle sälja några stygnsättningar så hade vi med det också.
När kvinnan på skattekontoret fick reda på att maskinbrodyr och till det relaterade tjänster eventuellt skulle säljas genom bolaget så poängerade hon att man inte kunde dra av konsument brodyrmaskiner utan endast proffessionella modeller. Hon drev nämligen en maskinbrodyrrörelse själv vid sidan om.

(vi har inte haft för avsikt att dra av någon symaskin...)
Av Symaskinsagenturen fick vi av en slump veta att den som ägt Pfaff'en före mig är NN på skatteverket. Dvs samma person. Hon hade uppgraderat till en 2170 för sitt företag.
Ehm, den maskinen som jag köpte har eventuellt gått i komersiell verksamhet?!? Undras om hon dessutom köpt en 2170 och dragit momsen genom sitt företag? (precis som man enligt henne inte fick göra)
Strunt samma - jag är glad att jag kommit ur affären iallafall.