Nja;
1. Är byte mot likvärdig vara (vilket inte är möjligt eftersom de endast erbjöd mig att köpa en ny för listpris)
2. Är åtgärd inom rimlig tid. Vad som är rimlig tid kan man ju tvista om men det står inte att de skall ha flera försök på sig. Dessutom är jag tveksam till deras tekniska kompetens.
Det är dock inte alltid självklart att säljaren skall ha denna möjlighet.
Men när man redan har servat (dsv testat) innan man säljer något så tror jag det kan bli svårt att tro att det blir åtgärdat inom rimlig tid.
Dessutom har jag möjligtvis rätt till ersättning för det tyg, tråd och underlägg som jag använt när jag försökt få maskinen att brodera snyggt.
Men jag har genom min anställning tillgång till en tjänst som heter Mertid vilket ger mig juridisk rådgivning inom 24 timmar vilket är väldigt käckt.
Jag skall dock ringa på måndag och i första hand tala med ägaren om olämpligheten av att bemöta sina kunder på detta sätt. Bara för att de har pengarna i sin hand och jag har gått ut genom dörren så kan man faktiskt inte bete sig hur som helst.
Jag känner mig jättedum!!! Ursprungligen hade jag tänkt att köpa en ny från England eftersom jag hade fått ett bra pris därifrån. Men jag vände mig ändå till en svensk återförsäljare eftersom jag tänkte att det nog kunde vara bra att få hjälp om något inte fungerade och det kunde vara bra med en schysst personlig kontakt. Det skiljer inte mycket pengar mellan den rätt slitna maskin som jag köpte på Symaskinsagenturen och den nya från England.
Bemötandet är ett helt annat om man köper en kapitalvara inom vilket annat område som helst, bara det handlar om varor som män köper... tyvärr...
Senast redigerad av mariatherese den 2007-05-13 klockan 07:21.
|