Jag har en janome som jag har gutermanns brodertråd som är lite tunnare än sulky 40 och undertråden spolar jag själv den är tunnare än normalt tycker det är bäst när inte undertråds kakan är för klumpig ,gutermanns storlek 150till undertråd.
Men min maskin tog inte dessa trådar särkilt bra i början. Jag får ändra trådspänningen väldigt mycket även på spolkapslen har jag skruvat.
Testa : börja med att ändra övertråds spänningen
Jag fick ändra min från 3,6 till 1,0 sedan fick jag ändå höja spänningen på underspolen en pytte aning.
Och du borde kunna ändra på din maskin också.
på min maskin säjer dom att automatisk trådspänning men med det menas bara att på de inprogrammerade sömmarna finns ett inprogrammerat värde den tar ingen hänsyn till vilken tråd du använder det får du justera för själv.
Det är inget som går sönder för att du prövar dig fram
En tunnare övertråd och en tunnare undertråd minska trådspänningen på övertråden ev öka trådspänningen på undertråden.
En tjockare övertråd och en tjockare undertråd
Öka övertrådsspänningen och ev sänk undertrådsspänningen.
Det är en samverkan mellan dessa två.
Börja alltid med övertrådsspänningen börja i enna änden och gå till andra änden så du ser förändringen. innan du ger dig på undertråden det bästa är om du inte behöver ändra undertrådens spänning så gör inte det i första taget.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Om du menar att det blir övertråds burr på undersidan måste du höja övertrådsspänningen för att kompensera för den tjocka undertråden som drar med sig övertråden.
När det inte finns mer att höja då går du på undertråden och sänker den, då skruvar man ut skruven ( motsols ).
Ibland kan det också vara att övertråden inte ligger mellan spänningsbricker .Ta med bägge händerna och sträck tråden när du trär.
Senast redigerad av axyzvslut den 2007-05-11 klockan 10:28.
|