Jag håller med om att välja storlek. Själv brukar jag få problem med att "få plats med rumpan". Jag brukar gå efter den största storleken och så jobba mig neråt i storlekarna. Min kappa som jag syr nu fick jag ta in en del i midjan och jag var beredd att lägga ett extra veck över axeln, men det löste sig med en axelvadd. Likadant med byxor. Det blir oftast ett extra veck i linningen för att de ska sitta bra. De flesta köpe-byxor får jag sy om lite så att de sitter som de ska.
Ett tips till dig som är lite rundare är att INTE fastna i tält-modet. Jag vet att i princip alla företag som säljer "tjockis-kläder" tror att om man bara tar på sig tillräckligt mycket tyg och det är mycket luft så ser man inte tjock ut. Det är HELT fel, mer tyg gör bara att man ser ännu större ut. Skulle du råka ha lite midja så lär ju inte den synas under tältet....
Jobba på att försöka få lite former i stället. Jag tycker att ett bra skrädderi är viktigast på folk som har något kilo för mycket.
De hade ett väldigt bra nummer av Kreativa Kvinnor i vintras. Kommer inte ihåg numret, men det var många tips och flera snygga mönster.
//Kaja
|