Tack Pulvertrollet! Jag blir glad (och sysugen!) av att läsa dina inlägg... och personligen tycker jag att det är en av de roligaste sakerna med att sy på maskin - att man hittar nya finesser hela tiden, eller i alla fall nygammla som man hunnit glömma bort.
Jag har värk och är svag i axlar och nacke och har ofta svårt att jobba med armarna, vilket har lett till en stor förtjusning i maskiner av alla sorter... från den elektriska kaffekvarnen till min älskade bil, och givetvis symaskinen
Ibland står jag bara och tittar och förundras över hur lätt det är att leva i denna tid med tvättmaskiner, diskmaskiner, hushållsmaskiner som orkar knåda degen till grova matbröd...
När min mormor var i min ålder tvättade hon familjens alla kläder för hand mot en stötbräda och hade inte rinnande vatten i huset, inte ens kallt. Och sedan skulle de strykas med tunga järn som värmdes på vespisen, och hade man inte två stycken att växla mellan fick man vänta på att det värmdes upp igen innan man kunde fortsätta...