Hej igen. Jag tycker att detta är en jättebra disskussion´det är alltid roligt att höra andras åsikter. Det jag svarade på var frågan Tillan ställde :hur gör broderiföretagen?
Där har man ju en del fasta regler
Gunilla jag menar så här: det är ju så att när ett företag beställer en logga så måste man ju tillverka ett mönsterkort vilket är en engångskostnad Det kortet ägs ju sedan av det företaget, så om dom senare vill byta brodyrföretag av någon anledning så har dom rätt att få brodyrkortet av mig. Som exempel: Stadium
vill att jag ska brodera deras logga på 50 tröjor,då måste ju loggan först stygnsättas. Naturligtvis måste jag ju då ta betalt för att jag gör det.Dels för tiden det tar och dels för att den måste vara "proffsigt" gjord annars så godkänner dom den inte.Där har ju dom flesta brodyr-företag då en prislista på att upp till ett visst antal stygn så kostar det så och så att tillverka kortet.Sen när man broderarpå tröjorna så varierar ju priserna på vilket antal dom vill ha. Det blir ju ett dyrare styckpris om dom tex bara skall ha 5 tröjor, och går ju nästan ner till hälften om dom skall ha 200 st
.Det jag menar är att det är där det skiljer sig att ha företag eller att hobbybrodera.Självklart är det väl så att om en kompis vill ha något stygnsatt så kan man väl göra det utan att ta betalt men inte fasiken sitter man och stygnsätter gratis åt Stadium

Sen löser det sig i slutändan ändå. För man får ju inte beställningar från dom flesta företag om man inte själv har företag.
Så mitt råd till Tillan: Sy på så länge du tycker det är roligt att hjälpa. Det gjorde jag själv i flera år. Sen kan man komma till en gräns när man tycker att man börjar känna sig utnyttjad, men det är ju upp till var och en var den gränsen ligger
Herregud det här blev ju en hel föreläsning , jag hör enda hit hur ni börjar att snarka
Kramizar från Kulan