Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-18, 16:08   #17
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad

Oups den sista bilden var helt fel länk, nu har jag ändrat, inte konstigt att du inte såg det jag beskrev.

Jag skulle nog säga att det är särkar man ser på de två kvinnorna längst till vänster i bild ett, jag gissar att även den kvinna som tagit av ena lösärmen har en omlottsärk/Bathsebasärk

Som jag tidigare påpekat så har jag inte enbart uttalat mig om året 1361, jag har heller aldrig sagt att det är fel att inte visa "behå+trosa". Jag tror inte att särken var lika privat som behå+trosa eftersom den de facto syns här och där. Att särken skall vara under kläderna är det väl heller ingen som ifrågasatt?

Vad gäller din fråga om vad som finns bevarat så är det knepigt med linne, just att det drabbas av linröta. Ylle och siden finns det flera bevarade plagg av, både hela plagg och delar, men vad gäller linneplagg så får man gå på illustrationer och skriftliga dokument där de omnämns. Dock kan det vara svårtolkat då man på en målning kan ha svårt att se vad konstnäret ämnat visa för tyg, och i testamenten och andra skrifter kan man skriva linne men bara mena tyg eller tvärtom. En fransman som är medlem i samma medeltidsförening som jag har t.ex. hittat skriftliga källor på färgglada kjortlar/mellanklänningar i linne, något som är aja-baja för många i reenactmentsvängen, där det "skall" vara ylle i nämnda plagg.
Jag tror att man skall passa sig för att vara allt för kategorisk och tvärsäker i sina pekpinnar, det finns mycket vi inte vet och man får gå på de källor vi har, väl medveten om att det vi skapar och bär kanske skulle verka helt koko för en medeltida människa.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat