Himla knepigt att räkna på hördu.
Till slut kom jag på att jag skulle rita grafiskt.
Jag började att rita två lodräta streck. Om alltihop hade varit alldeles fyrkantigt stickat så hade de blivit sidokanterna.
"23 m" från vänstra sidan, in mot höger Gör jag ett nytt lodrätt streck, parallellt med de andra.
(Säg att 23 m motsvaras av t ex 1 cm. Det är i sammanhanget oviktigt. Det är strecken som lutar, som kommer nu, som är det viktiga.)
Börja längst nere vid det högra strecket. Rita ett streck som går snett uppåt, ca 30 graders lutning mot vågrätt.
Gör det strecket så det når ca 2/3s väg till 23m-strecket.
Där 30-gradersstrecket upphör gör du nu ett streck som lutar mer brant. (Antalet maskor som minskas per varv är ju färre.) T ex att det streccket lutar 60 grader mot vågrätt. Dra det strecket fram till 23m-strecket.
Så ser profilen ut om du gör "avm två de följande 18 räta varven".
Om du gör "avm två de följande 18 varven, dvs i nio varv" så blir det första lutande strecket bara hälften så långt.
(Mät ut var halva sträckan är.)
Om du från denna punkt gör den fortsatta minskningen, så får du en brant linje parallell med den förra, men det når inte fram till 23m-strecket förrän mycket högre upp - längre stickning.
Riktigt hur det stämmer med 36 varvs skillnad från bakstycket är jag inte människa att riktigt fatta. Men så här har jag tänkt om skillnaden på tolkningarna om 18 varv.
Hoppas jag hjälpt dig att se hur de tänkt.
|