Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-15, 13:38   #8
Kernen Kernen är inte uppkopplad

Ok, mer instruktioner.... min version, säkert inte den bästa men..

1. Först fixar jag brodyren, plocka upp ramen i era resp. program. "Infoga brodyr" brukar det heta för att lägga till fler. Ibland har jag använt samma på båda sidor - kom ihåg att spegelvända det som hamnar upp och ner (jepp, jag glömde en gång). Lägg ramen som sista färg. Brodera ut allt.

2. Klipp med sömsmån runt allt. Klipp till ett foder lika stort (alt. brodera ut enb. ramen igen till foder, lite jobbigare). Pressa fast Vildona på fodret. Vildonabiten klipps utan sömsmån och typ 1-2mm kortare på längden på vardera sida. Sy fast foder och framsida i bottenrektangeln (aviga mot aviga!).

3. Dragkedja: Pressa in sömsmånen kant i kant med sömmen längs bågen. Sy fast dragkedjan på framsidan. Använd en dragkedja som är 6-7 cm längre än färdig längd, annars blir det svårt med sidsömmen. Vik och pressa foderbiten om vildona längs ovankanten. Sy fast fodret med framstycke från framsidan.
4. Vänd utoch in sy sidsömmar (framsida + foder tillsammans). Klipp bort sömsmånen så att den blir typ 2-3 mm, zigzacka tätt. Här får även utstickande dragkedja klippas bort.

5. Sy kortsidorna på botten. Klipp bort den lilla triangel som blir, zigzacka tätt.

6. Vräng. Färdig.

...nån som förstod nått?? Jaja ni är ju sykunniga så det här löser ni nog.. Jag tycker den är för pyttig för att fodra med sömmarna innåt iallafall.
Kernen är inte uppkopplad   Svara med citat