Ämne: Klänning?
Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-14, 12:01   #7
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad

aniobg02 >> Tack så mycket!

hejsan>> jag har några tips på saker jag upptäckt när jag stickat klänningar själv:

se till att skaffa en underklänning att ha till klänningen när den är klar. det gör att den faller snyggare och håller formen bättre, eftersom den annars lätt blir uttöjd tex när man sitter.

bomull sticks inte, men om du väljer det kan det vara bra att tänka på att det är rätt tungt och lätt kan bli uttöjt bara av tyngdlagen. annars kanske det finns något lite finare ullgarn som kan passa, merino eller så. silke eller nån blandning med silke i borde kunna vara mjukt och trevligt, men det blir väl rätt dyrt till ett så stort projekt. fråga på en garnaffär vad de tror kan passa, de brukar vara väldigt hjälpsamma. de brukar kunna hjälpa till att beräkna hur mycket garn det går åt också.

och oavsett vilket material du väljer kan styckena bli ganska tunga. att använda rundstickor istället för jumperstickor även när du inte stickar runt är en bra idé för att skona armar och axlar.

jag har stickat både rundstickning och med söm i sidan och tycker det gått bra med båda delarna. det blir så stora stycken ändå, så det gör liksom ingen större skillnad.

heh, det blev visst en lång föreläsning det här. vet inte om jag kommer med självklarheter, men det är grejer som jag inte visste innan och som jag haft nytta av när jag gjort mina klänningar.

lycka till med stickningen! hoppas det går bra!
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat