Jag har varit med om samma sak, som tur var så kunde jag lämna tillbaka min första overlock och få en kombinerad, den har både overlock och coversöm.
Nackdelen är att den måste träs om när man ska sy coversöm från overlocken, men man lär sig snabbt att sy i rätt ordning.
Man kan även ha två maskiner och det har jag inte provat, men jag tycker det tar mycket plats och att vill man inte hålla på att trä om hela tiden så måste man ha dubbel uppsättning av sytråd, det vill säga minst 3 rullar i samma maskin av samma färg. Jag syr mina barnkläder med 4-trådig overlock så det skulle bli ännu fler.
Det tredje alternativet är att du använder dig av flatlockssömmen istället för raksöm. Jag har sett på en del barnkläder min son fått av ett sådant dyrt märke som jag aldrig skulle köpa, det verkar vara inne. Fast det går inte att göra kantband med flatlocken.
I en del gamla böcker om på temat sy kläder till barn brukar man beskriva hur man syr kantband med vanlig symaskin (med hjälp av elastiska sömmar) det kan jag rekommendera.
|