Visa ett inlägg
Gammal 2007-03-06, 16:26   #27
clindh clindh är inte uppkopplad
admin

Oj, här var det liv i luckan ser jag...

Vår grundprincip är att Sysidan skall stå på upphovsrättsägarens sida; dvs alla ni som designar mönster odyl skall kunna få erkännande och ersättning för era verk

Att lägga ut filer direkt, eller direktlänkar till olagligt publicerade verk är därför inte OK

På Sysidan vill vi inte heller ha diskussioner där man uppmuntrar till eller informerar om hur man begår upphovsrättsintrång. Det är förståss inte olagligt att prata om sådant, men vi vill helt enkelt inte ha det på sajten eftersom vi har vår grundprincip enligt ovan.

Lite kort om upphovsrätt:

Har man köpt ett mönster får man bara använda det för eget bruk. Med "eget bruk" menas även familjen och nära vänner (inte exakt specificerat i lagen). Du kan inte sälja plagg med det mönstret på till andra, om nu inte upphovsrättsägaren gett sitt tillstånd. Läs det som följer med broderiet, fråga om du är osäker. (Sök på forumet; detta har diskuterats förut)

Enligt Upphovsrättslagen begår man ett brott om man laddar hem ett verk (mönster, musik etc) som har publicerats (på tex en sajt) utan upphovsrättsägarens tillstånd - även om man nu bara använder det för eget bruk. Därför begår man faktiskt ett brott om man laddar ner Spindelmannen från den sajten, för jag tvivlar på att den är publicerad med tillstånd.

Så om man tipsar andra om en sajt där det publiceras utan tillstånd så kan man säga att man leder in andra på brottets bana... OK, lite väl hårt uttryckt kanske men ni förstår nog vad jag menar.

Sen får man förståss som person tycka att dessa brott är mer eller mindra allvarliga och själv välja om man vill begå en lagöverträdelse, men sådana aktiviteter får och bör man hålla för sig själv.

Som publik sajt vill vi allstå uppmuntra till att man följer lagar, och ger upphovsrättsägare deras rättmätiga erkännande och ersättning.
clindh är inte uppkopplad