Ämne: Planschett
Visa ett inlägg
Gammal 2007-03-04, 17:57   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad

Jag kan förstå att konsten att sy en korsett kan förefalla rätt, för att utrycka det delikat, besynnerligt. Ingenstans får man riktiga förklaringar till något enda sömnadsmoment, men inget är särskilt besynnerligt.
När man syr en (första) korsett utgår man rimligen från ett mönster, och ett riktigt mönster förklarar alla moment så att man kan kan sy korsett nummer 2 och tre och ... utan att lusläsa manualen.
Mitt första svar alltså: läs instruktionen som följer med mönstret.
Mitt andra svar: Om man envisas med att inte använda ett mönster är det till att goggla efter sömnadsbeskrivningar eller kolla in hos Farthingales och studeras deras crash course hur man syr korsetter.

Övriga funderingar: Jag har sytt i duchesse och tror mig minnas att jag (av gammal vana) pressade Vlieseline på baksidan. Man måste inte det men det kan i viss mån hindra att det går maskor, vilket föranleder en liten varning. Varf försiktig när det kommer till val av synål och metod att göra hål för planschett och öljetter så det inte går av onödigt många trådar i tyget eftersom det går maskor då.

Duchesse far som "ett utsketet äpplemos" i symaskinen så det är inget naturligt förstaval för nybörjare.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat