När du som konsument köper ditt tyg så köper du också rättigheterna att använda det tyget. Tygtillverkaren har ju köpt rättigheterna till mönstret på tyget av någon konstnär eller liknande. När du betalar för tyget så betalar du också indirekt konstnären för hans/hennes arbete och rättigheterna att använda tyget som material.
Vill du sen sy upp dina egendesignade väskor eller blusar så står det dig fritt att göra så.
Det är ingen som kan kränka rättigheterna på tygtillverkarens mönster. (Utseende på tyget)
Men när du väl har köpt tyget så kan du i princip göra vad du vill av det tyget, om du inte kopierar någon annans mönster eller design
Obs. Det är formgivningen av tyget som är copyrightsskyddat och inte användningen av det. Således får du inte lov att tillverka ett eget tyg med detta mönster.
Vi kan ta ett exempel:
Jag har tröttnat på min inköpta äkta Picassotavla. Den är gjord på duk så jag tänkte sy in den som en applikation på en tröja eller väska och sälja på en marknad här i stan.
Jag delar min Picasso i 10 delar och fördelar hälften till väskorna och den andra hälften till tröjorna.
Men jag får inte säga att det är jag som målat mina applikationer. Det är ju Picasso som gjort det.
Däremot så äger ju jag rättigheterna till tavlan och till min kreation som enbart består av 5 tröjor och 5 väskor.
Om jag sen får betalt för mina utlägg är ju en helt annan sak. Jag kanske gör en tavla:-)
Tavlan får jag dela upp i bitar och sälja vidare. Men jag får inte ta Picassos tavla och göra tyg av det mönstret.
Här är skillnaden. Men du kan köpa ett vitt tyg och målar en kopia av Picassos målning så noga du kan så att nästan ingen kan skilja den från en äkta Picasso så måste du uppge att det är en kopia från en äkta Picasso. Men det ger dig däremot inte rätt att masstillverka något tyg med ditt mönster. Här kommer det in andra upphovsrättsfrågor in.
Upphovsrättslagen finns att läsa på : Ganska lång länk.
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw...D=format%3DTHW