Ämne: Upphovsrätt
Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-24, 13:10   #41
millsing millsing är inte uppkopplad

Precis dessa funderingar har jag också och det verkar vara ett både svårtolkat och svårlöst problem...

Personligen anser jag att SAMTLIGA designers, företag och varuhus m.m. borde vara glada åt att folk faktiskt köper deras produkter. Det blir ju onekligen massor av gratisreklam om folk sitter hemma på kammaren och syr och sedan säljer, samtidigt som det stärker deras design/varumärke. Jag blir oerhört uppretad av sådan här resonemang (som berörda designerföretag håller på med) men vet samtidigt att många kör med skrämskott eftersom det är enkelt och nästintill gratis och oftast väldigt effektivt bland oss "snälla svenskar". Att ge sig in i en process om det här är inte bara tidskrävande utan JÄTTEDYRT, även för stora designföretag....

Nä, jag håller hellre med två entreprenörer (fick en blackout när jag skulle skriva namnet...suck) inom smyckesbranschen som är ganska nystartade men som vuxit snabbt och mycket. Dom ser det som en komplimang att någon ens bryr sig om att kopiera deras design. Härligt resonemang och skön självdistans!!!

Dessutom handlar det ju inte om att man ska rita av tygdesignen på ett tyg och sälja utan man har ju köpt det och förädlat det. Pratade med PRV om mönsterskydd och för de flesta tyger råder ett mönsterskydd om max 25 år, så det tål att kollas upp i varje enskilt fall.

Jag kan inte se att det skulle vara ett påhopp att lägga ut namnen på de företag som säger blankt nej till hemmafixare. Tvärtom så hjälper vi varandra att undvika problem och lägga ut tid i onödan!

Hej hopp, snöglopp!!!

P.S. Hoppas inte att det kör förbi någon utanför vårt hus och kollar på våra gardiner, då kan vi ju bli skyldiga royalties till upphovsmännen...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat