Ämne: Upphovsrätt
Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-23, 11:20   #25
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag kan förstå tanken med skyddet, det är ju som Frida säger i vissa fall tyget som gör plagget.

Om jag går till en tygbutik och köper tyg tänker jag inte alltid på vilket märke jag köper tyg ifrån och då blir det svårt. När tygerna är märkta med copyright märke i stadkanten så kan man ju se att där finns ett skydd men i de allra flesta fall står där inget. Köper jag ett tyg från en butik och inget märke finns så hur ska jag då kunna veta vad som gäller?

Ja hur tusan ska man kunna veta? Vi får väl börja fråga i butikerna om man får masstillverka och sälja i större upplagor av tyget. Kanske till och med begära skriftligt på det från butik så det blir butiken som får ta smällen om det händer något? (jag är lite upprör så lägg inte in förmycket i mina utlägg ) Då kanske de kräver tydligare info från tillverkarna? Risken är väl dock att man får tillsvar från butiken att det inte är deras sak att hålla reda på, vilket kommer leda till att man står där och antingen måste ringa runt överallt (typ asien) och fråga om det är ok eller inget köpa. Det blir moment 22.

Hela idén copyrightlagarn borde ses över! Jag tycker de är bra i vissa fall men i bland blir det helt orimliga situationer.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat