Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-29, 21:25   #2
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Smile

Får en slöjdlärare slänga in en kommentar?

Har inte jobbat så länge, men på textilslöjden gör vi så här:

Eleverna får ett häfte med fyra uppgifter. Det är ungefär vad jag tycker är rimligt på en termin. Uppgifterna är tolkningsbara, tex. Gör något av garn? Sedan får eleverna utifrån intresse och förkunskaper skriva en beskrivning på vad de ska göra.

Trötta Lisa gillar inte slöjd och vill bara göra en garnboll. Fine, bara hon i sin beskrivning skriver vilket material hon tänker använda och hur den ska se ut.
Olle som gillar skidsport vill virka en Sverre-mössa (Kask heter de egentligen) Det får han göra om han beskrivit vilket material han tänker använda och hur den ska se ut. Sedan jobbar de på.
Efter att skapelsen är färdig så får de utvärdera hur det gick och ta en bild på sitt alster.
På detta vis tvingar jag ingen att göra något. Utifrån dagsform/ork/intresse blir det många olika tolkningar av uppgifterna.
Det mest intressanta tycker jag är att se vilka som klarar att skapa något utifrån sina egna idéer och vilka som alltid "härmas".
Häftena har tillkommit för att det ska vara enklare om det kommer vikarier. Då ser vikarien om jag har sagt okej till elevernas planer.

Sedan kan jag även tillägga att vi har tjej och killgrupper. Det är jätte-bra, för en del killar som inte skulle leva ut på textilslöjden gör det när det inte är en massa tjejer med och likadant på träslöjden när de har tjejgrupper.
Så där, en liten uppdatering hur det kan vara att ha slöjd 2007
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat