Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-25, 20:27   #3
spotty spotty är inte uppkopplad

Hur stickar du? Runt med hjälp av strumpstickor eller fram och tillbaka? Googla på magic loop så hittar du information om hur man runt med en vanlig rundsticka som egentligen är för lång.

Jag brukar göra så att jag stickar som vanligt när jag stickar med flera färger, håller båda garnerna över vänster pekfinger och stickar den färg som är aktuell med höger sticka. Kan man sticka "engelskt" med garnet i höger hand kan man ha en färg i höger hand och en färg i vänster hand.

Man måste räkna med att mönstret drar ihop sig lite om man stickar med flera färger så man får fler maskor per 10 cm än om man stickar vanlig slätstickning.Man får helt enkelt pröva sig fram till en lämplig storlek och masktäthet. Om du vill göra vanten lite bredare kan du lägga till ränder t ex en mörk maska, en ljus maska, en mörk maska i varje sida, dvs mellan handflatans och handryggens mönster.

Stickar man mer än tre maskor i en färg ska man sno garnerna runt varandra för att tråden som löper på baksidan inte ska bli för kort.

Jag har stickat vantar med en ljus, en mörk maska som handflatemönster och tycker att det blev bra.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat