Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-24, 20:09   #4
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Jag sydde en gång en supersnabb indiandress till mig själv.
Svart bomullstyg till dräkten, typ lakansväv, var det jag använde. Sydde en knäkort, svart kjol med gummiband i midjan, och sen klippte jag upp hela nederkanten (som inte var fållad) så att den blev fransad. För att inte fransarna skulle fortsätta repa upp sig sydde jag fast ett rött dekorband runt kjolen precis ovanför fransraden. Sen sydde jag en tunika med sprund i halsen för att det skulle gå att få den över huvudet, fransade nederkant och ärmar likadant, och sydde på rött dekorband, även runt halsringningen.
Sen klippte jag två remsor som var 20 cm breda, och som gick runt mina vader lite omlott, klippte fransar som var 10 cm långa och använde den oklippta kanten att stoppa ner i ett tajt stövelskaft. Då gick det att vika ner fransarna över stövlarna och de blev mycket mer indianlika än de någonsin varit!
Om håret hade jag ett band med en fjäder som jag köpte i en leksaksaffär, så var det klart!

Det tog bara några timmar att göra, men det är inte en dräkt som håller för många maskerader i och med att tyget kan repa sig. Men det höll sig väldigt fint den kvällen, och det räckte för mig.

Lycka till med vad du än väljer att klä ut dig till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat